L'estudiantat ha tallat la Diagonal amb el lema QUE NO ENS ELS TOQUIN

El CdE dóna suport al comunicat emès per les delegacions d’estudiants d’arquitectura i les reivindicacions de l’estudiantat d’arquitectura de la UPC
L'estudiantat ha tallat la Diagonal amb el lema QUE NO ENS ELS TOQUIN

Classe a la Diagonal

A les nou del matí un miler d’estudiants d’arquitectura i altre estudis de la UPC han sortit al carrer per demanar que les retallades no afectin la qualitat dels estudis, i sobretot que aquestes no suposin un gran acomiadament de professorat associat.

La mobilització, que ha transcorregut de forma pacífica, ha començat amb la ocupació d’alguns carrils de l’Av. Diagonal per fer una classe que han impartit professors de l’ETSAB (Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona). Els organitzadors han volgut destacar que en tot moment s’ha deixat pas al transport públic i els vehicles per un carril habilitat a tal efecte en cada sentit de la marxa.

Fins les onze, la manifestació ha anat avançant amb el lema “QUE NO ENS ELS TOQUIN” a la capçalera fins que ha arribat al Rectorat de la Universitat Politècnica de Catalunya. Allà,  s’ha empaperat el vestíbul de l’edifici amb treballs acadèmics de l’estudiantat d’arquitectura.

Diversos vicerectors han rebut l’estudiantat i han presenciat la lectura del manifest que han fet els organitzadors. Després han hagut unes breus paraules del Rector en funcions (el Vicerector García-Berro) i representants de l’estudiantat s’han reunit amb l’equip rectoral per negociar una reunió multitudinària amb el Rector que finalment es celebrarà avui a les 19:00h a l’ETSAB.

Com ja havíem informat, el CdE dóna suport al comunicat emès per les delegacions d’estudiants d’arquitectura (que adjuntem a continuació) i les reivindicacions de l’estudiantat d’arquitectura de la UPC.

El CdE es reunirà el proper dilluns dia 16 de maig amb el Secretari General d’Universitats i Recerca, el Director General d’Universitats i el Secretari General del Consell Interuniversitari de Catalunya. No descartem més accions després d’aquesta reunió.

Més informació a: http://quenoenselstoquin.blogspot.com/

La Delegació d’Estudiants d’Arquitectura de Barcelona (DEd’AB) i la Delegació d’Estudiants d’Arquitectura del Vallès (DEAV), de les escoles ETSAB i ETSAV, respectivament, de la UPC, reunides el dijous 28 d’abril del 2011 acorden emetre el següent comunicat:

La situació de crisis econòmica no fa més que augmentar la, ja de per si, insuficient i deficitària situació econòmica en què ja es troba el sistema universitari públic català. Actualment els vents que corren duen aires d’unes retallades que poden ser una estocada definitiva a la qualitat.

La UPC pateix un retallada del 18’7% (per ara) del seu pressupost respecte el 2010. Aquesta retallada es tradueix, entre altres mesures, en la congelació del Capítol I del pressupost, corresponent a personal. Aquesta rebaixa vol dir una disminució de l’encàrrec docent (PAD) en un 10% de mitjana. La UPC, per tal d’intentar que aquesta disminució no perjudiqui la qualitat, aplicarà mesures de racionalització del personal
com: ajustar la contractació a les hores reals de classe, augmentar la docència de TEUs i CEUs, alhora que també la dels professors adjunts. Aquestes mesures van encaminades a que el PDI funcionari (1296, 50.2%) assumeixi més docència, i així poder prescindir de part del PDI laboral (1285, 49.2%).

En l’àmbit dels estudis d’Arquitectura ens trobem que la figura del PDI laboral obeeix a una naturalesa molt diferent a la resta de la UPC. Això és degut a les dificultats de fer recerca en aquest àmbit, la qual cosa ha comportat, lògicament, un altre model de contractació. D’aquesta manera, a Arquitectura hi ha un, aproximadament, 59% de PDI laboral, respecte el 49% de la UPC. Aquest tipus de contractació, si bé no és la millor a nivell laboral, respon de forma afectiva a les demandes de la titulació, ja que el perfil del PDI laboral s’adapta bé a les necessitats. Cal tenir present que l’Arquitectura no és cap ciència exacte, per tant el treball en format taller és imprescindible per poder formar-nos. No ens podem imaginar la impartició de la titulació en un format que no sigui l’actual. Prova d’això és que a tot Europa també s’imparteix en grups reduïts de classe. Cal posar l’exemple del Departament de Projectes que, amb un pes de la tercera part del crèdits de la titulació, té un 72% de PDI laboral.

Els aires de retallada que corren ens fan pensar que el PDI laboral, que sol respondre a un perfil de professor jove, amb cert èxit professional, energia i ganes; sigui el col·lectiu més perjudicat per tot plegat. Mentre que el PDI funcionari es veurà obligat a perpetuar-se més del desitjable, i sense el relleu que es mereixen. És evident que si el PDI laboral acaba sent l’objecte de les retallades, Arquitectura rebrà un duríssim revés que posaria en perill la qualitat que s’ha anat impartint fins ara.

Per tot plegat, els estudiants d’Arquitectura de Barcelona i del Vallès, demanem que no es modifiqui la contractació actual, si no és per millorar-la. Creiem que hi ha altres vies per explorar abans de prescindir de PDIs laborals, i és per això que els estudiants volem formar part del procés de racionalització de PDI.
arxivat sota:
darrera modificació: Maig 2011